OV

Veelgestelde vragen OV / Arriva

Ik heb een vraag, opmerking of klacht over Arriva. Waar kan ik daarmee terecht?

Heb je vragen, opmerkingen of klachten over de nieuwe dienstregeling, de nieuwe bussen en/of treinen van Arriva? Neem dan contact op met 0800-0232545 of stuur een e-mail naar klantenservice@arriva.nl.

Als ik een deel van mijn traject met de NS wil/moet reizen, moet ik dan een abonnement afsluiten bij zowel de NS als Arriva?

Nee, Arriva heeft onderlinge afspraken met de NS gemaakt. Via het bestelformulier op https://www.arriva.nl/mumc.htm kun je aangeven dat je voor jouw reistraject zowel van de NS als Arriva gebruik wilt/moet maken. Arriva voegt daarvoor een knop toe in het bestelformulier. Zie je deze knop nog niet? Geef dit dan zo lang aan bij je vertrekstation.

Voorbeeld:Je wilt vanuit Roermond/Sittard met de trein naar het werk komen. Je bestelt dan een abonnement tussen Roermond/Sittard en Maastricht Randwyck. Arriva plaatst dan een NS-abonnement op de Goede Zaakpas. Je kunt dan tussen Roermond/Sittard met de NS (intercity) reizen tot aan Maastricht Centraal. Op Maastricht Centraal check je uit bij de NS en check je in bij Arriva om door te reizen naar Maastricht Randwyck. Dat gaat met dezelfde OV-chipkaart, zonder extra kosten of saldo op de kaart te hoeven zetten. En als de intercity van de NS onverhoopt een keer vertraging heeft of uitvalt, heb je ook de vrijheid om het hele traject met Arriva te reizen.

Kan ik met de Arriva Proeftuin ook reizen op een NS traject?

Nee, de Proeftuin is een aanbod van Arriva om kennis te maken met het OV. Het is dus enkel geldig in de bussen en treinen van Arriva.

Met mijn huidige Traject Vrij abonnement heb ik een jaarlijks belastingvoordeel. Geldt dit ook voor een korting-abonnement van Arriva? Of is dat een abonnement dat "door de werkgever wordt verstrekt" waardoor het belastingvoordeel vervalt?

Je kunt je belastingvoordeel op 2 manieren hebben: via fiscale reiskosten bij de werkgever (verrekening in mei en november bij betaling vakantiegeld en eindejaarsuitkering) indien je daarvoor gekozen hebt. De andere manier is via de belastingaangifte bij het gebruik van openbaar vervoer, dan dien je bij de aangifte aan te geven dat je een gedeeltelijke vergoeding hebt gekregen. Over dat deel waarover je geen vergoeding hebt gekregen krijg je dan nog belastingvoordeel.

Heeft de 35% korting die het MUMC+ biedt gevolgen voor mijn bestaande reiskostenvergoeding woon-werkverkeer?

Nee, want met de reguliere woon-werkverkeer zit de vergoeding die MUMC+ verstrekt onder de fiscaal maximaal te vergoeden grens van 0,19 eurocent  x het aantal woon-werk kilometers. Ook als het bedrag van de 35% korting erbij wordt geteld blijf je onder de maximale grens.

Wat gebeurt er met mijn (jaar)abonnement en de kosten als ik voortijdig uit dienst ga?

Je moet je uitdiensttredingsdatum tijdig doorgeven aan de decentrale P&O-afdeling, zo snel mogelijk na je opzegging. Indien je uitdienst gaat wordt door het servicecentrum P&O 1 week voordat je uitdienst gaat een melding naar Arriva verstuurd, met het verzoek om je abonnement te stoppen.

Vanaf de uitdienstdatum kun je dan ook geen gebruik meer maken van je Arriva abonnement, omdat dit wordt geblokkeerd. De kosten van de resterende OV periode worden door Arriva terugbetaald, en het MUMC+ zal dat via het (laatste) salaris met je verrekenen. Je tijdige melding van je uitdienst is dus heel belangrijk.

Wat gebeurt er, als je om welke reden dan ook, meer dan twaalf keer per jaar de auto bij het ziekenhuis parkeert?

De smartcard wordt voor de deelnemers aan de regeling ingesteld op maximaal twaalf keer toegang per jaar. 

Onder voorbehoud:  er wordt gestreefd naar een  systeeminstelling die wordt ingesteld op maximaal twaalf keer parkeren in de piektijden. Zodra wij hierover duidelijkheid hebben, wordt de Q&A aangepast.

Wordt er verschil gemaakt tussen parkeren op drukke dagen en op de dagen dat het minder druk is?

De smartcard wordt voor de deelnemers aan de regeling ingesteld op maximaal twaalf keer toegang per jaar.  

Onder voorbehoud:  er wordt gestreefd naar een  systeeminstelling die wordt ingesteld op maximaal twaalf keer parkeren in de piektijden. Zodra wij hierover duidelijkheid hebben, wordt deze Q&A aangepast.

Hoe zit het met het parkeerabonnement? Moet ik het parkeerabonnement betalen ondanks dat ik twaalf keer per jaar mag parkeren?

Het parkeerabonnement wordt toegepast om incidenteel parkeren financieel onaantrekkelijk te maken.  Het parkeerabonnement blijft ook actief als je nog maar twaalf keer per jaar mag parkeren. Zoals voor iedereen geldt, vervalt het abonnementsgeld in de maanden die je niet parkeert.

Voor wie geldt de 35% korting?

Alle medewerkers die gebruik maken of gebruik willen maken van het Arriva-aanbod voor woon-werkverkeer reizen in Nederland.

Wat is een Goede Zaak Pas?

De Goede Zaak Pas is de OV-chipkaart van Arriva, deze wordt op jouw naam aangemaakt. Hierop wordt je reistraject geladen, voor de bus of voor de trein of een combinatie hiervan.

Kan ik de Goede Zaak pas ook voor dienstreizen gebruiken?

Nee,  MUMC+ maakt nog steeds gebruik van de NS Businesscards.  Deze kunt u via de afdeling reserveren. U kunt daarnaast uw eigen OV-chipkaart gebruiken. Zie hiervoor het Odin document “Onkosten en declaratieregeling”.

Wat moet ik doen als ik nog een Veolia of NS-abonnement heb?

Als je bij Arriva een abonnement wilt afsluiten, moet je het NS-abonnement opzeggen.

  1. Je kunt je abonnement tot einddatum laten doorlopen en dan een nieuw abonnement via het www.arriva.nl/mumc portaal aanvragen;
  2. In principe kun je het abonnement na het eerste jaar maandelijks opzeggen. Een opzegging kun je  t/m de 15e van de maand ingaande de 1e van de volgende maand beëindigen, zie voor meer informatie onderstaande site,

http://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/abonnement-opzeggen.html

tevens  dien  je voor einddatum abonnement bij een oplaadpunt , bijvoorbeeld het station, Primera winkel of AH het abonnement van de NS-kaart te verwijderen. Als je dit niet doet worden de abonnementskosten toch nog  ingehouden in de toekomst. Pas dan is de beëindiging definitief.

Je kunt de OV-chipkaart van de NS na deactivering van het abonnement  nog gebruiken voor andere privé-reizen.

Kan mijn abonnement ook halverwege de maand ingaan?

Nee, je abonnement gaat altijd in op de 1ste van de maand. Je aanvraag moet voor de 10e van de voorafgaande maand zijn gedaan.

Is er ook een OV-aanbod voor medewerkers die in België wonen?

Ja, alleen voor busreizigers. Deze is ook anders dan de afspraak die MUMC+ met Arriva heeft gemaakt.

Maastricht Bereikbaar, Arriva en De Lijn hebben afgesproken dat mensen met een busabonnement van De Lijn (Omnipas en Buzzy Pazz) gratis mogen doorrijden met de bussen van Arriva van en naar Maastricht Centraal Station en Maastricht Randwyck. Op de papieren versies van de abonnementen en magneetkaarten staat een einddatum van het abonnement. Op de OV-chipkaart variant van De Lijn staat de geldigheidsdatum van de OV chipkaart. Ook deze zal Arriva accepteren. De biljetten (papieren, sms en mobiel ticket) zijn niet geldig omdat dit door de chauffeurs van Arriva niet te controleren is. Dit aanbod is dus enkel geldig in de bussen, niet in de treinen. De afspraak “doorrijden met een De Lijn-abonnement” is aangegaan voor de duur van een jaar. Daarna wordt de actie geëvalueerd met de intentie om deze voort te zetten totdat de OV-chipkaartsystemen van Arriva en De Lijn compatibel zijn.

Hoe werkt het busabonnement van Arriva?

Wil je met een Sterabonnement reizen? Dan is het belangrijk om te weten wat jouw centrumzone wordt en waar jij woont. Op basis daarvan kan dan worden bepaald wat het meest gunstige abonnement voor jou is (dus welke ster voor jouw van belang is).

  • Ga allereerst naar www.arriva.nl/mumc en klik op de Zonetool door te klikken op https://zonetool.nl/?productGroupID=70&agencyID=ARR&regionId=6
  • Zoek de zone op waar je woont en onthoudt dit nummer (bijvoorbeeld 6740)
  • Zoek de zone op waar het ziekenhuis ligt (6649)
  • Daarna bepaal je hoeveel zones in alle richtingen je vrij wilt kunnen reizen. In dit geval zou dat 2 sterren zijn. Dat is de sterwaarde van jouw abonnement. Hoe meer sterren, hoe verder je kunt reizen.
  • Als je de centrumzone en de sterwaarde van jouw abonnement in de zonetool hebt ingevoerd, licht jouw reisgebied hier op. Je kunt je reisgebied dan nog veranderen.

Is het mogelijk om de Goede Zaakpas van Arriva door heel Nederland te reizen, en worden de gereisde trajecten achteraf verrekend, net als met het NS abonnement?

Nee, er wordt (nog) geen korting aangeboden voor reizen buiten het  reizen voor woon-werkverkeer om. Gereisde trajecten buiten het abonnement worden niet achteraf verrekend, aangezien tussen Arriva en het MUMC+ is afgesproken dat alleen het woon/werk-traject wordt vergoedt. Alle ritten daarbuiten kunnen worden gemaakt met de NSBusiness Card (indien dienstreis) of door zelf saldo te laden op de Goede Zaakpas. De werknemer betaalt dit dus zelf.

Waar kan ik mijn pas voor deelname aan de proeftuin inleveren?

Je kunt je pas inleveren bij de salarisadministratie, van Kleeftoren, niveau 1. Wij dragen zorg voor de teruggave aan Arriva.

 Kan ik met mijn Goede Zaak Pas ook privé reizen maken?

Ja, kunt de GoedeZaakPas opladen met een uitgekozen privéreis als een reguliere OV-chipknip, met betaling vooraf.  Deze kosten zijn voor je eigen rekening.

 Krijg ik met mijn GoedeZaakPas ook 40% korting op overige reizen in daluren?

Helaas is dat nu nog niet mogelijk.

 Hoe lang is mijn proeftuinpas geldig?

De proeftuin wordt als product geladen op de GoedeZaakPas en is 2 maanden geldig. Het stelt je in de gelegenheid te testen of reizen met het openbaar vervoer een goed alternatief is voor het woon-werkverkeer. De kaart is na deze periode niet meer geldig en dien je in te leveren bij de salarisadministratie.

 De proeftuin, bevalt het reizen met het OV?

In de 2e maand dat je reist ontvang je een enquête  van Arriva over hoe het je bevalt om met het OV te reizen.

 Advies voor medewerkers die in Sittard of verder weg wonen van Maastricht

Indien u in Sittard, Echt of verder weg woont adviseren wij een combi-kaart keuze om reizen via NS en Arriva mogelijk te maken. U heeft dan meer keuzevrijheid.